سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و مردمى را در مرگ یکى از آنان تعزیت گفت و فرمود : ] این کار نه با شما آغاز گردید ، و نه بر شما به پایان خواهد رسید . این رفیق شما به سفر مى‏رفت کنون او را در یکى از سفرهایش بشمارید ، اگر نزد شما بازگشت چه خوب و گرنه شما روى بدو مى‏آرید . [نهج البلاغه]
سرچشمه

به نام  خدا

هر خیری به واسطه علم به انسان می رسد و هر شری به واسطه عدم علم ...

حَتَّى‏ إِذَا جَاءُوا قَالَ أَکَذَّبْتُم بِآیَاتِی وَلَمْ تُحِیطُوا بِهَا عِلْماً أَمَّاذَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ (84)  نمل

توحید اصل اولیه اصول دین مسلمین است ، هر انسانی برای رسیدن به 5 اصل اصلی دین باید از باب توحید بگذرد .

توحید نه ایمان به خدا معنی می دهد ، که یگانگی به خدا منظور است ، خدایی که یکتا است و هیچ مثل ومانندی ندارد ، توحید فراتر از ایمان به وجود خدا است ، یعنی در وجود خدا شک نکنی وهیچ چیز وهیچ کس را نیز چون او ندانی ، 

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2)لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ (3)

وَلَمْ یَکُن لَهُ کُفُواً أَحَدٌ (4)

نقطه مقابل توحید کفر نیست که  پوشاندن اصل وجود خدا است ، نقطه مقابل توحید شرک است که از نظر گناه هیچ مثل ومانندی ندارد،   إِنَّ اللّهَ لاَ یَغْفِرُ أَن یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذلِکَ لِمَن یَشَاءُ وَمَن یُشْرِکْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرَى‏ إِثْماً عَظِیماً (48) نساء شاید فردی که کافر است وجود قدرتمندی را نفی می کند یعنی به هیچ قدرتی قائل نیست این اعتقاد قابل قبول تر است از اینکه خداوند را در حد موجودی دیگر نزول دهیم ...

شرک یعنی هر چیز ( فرقی نمی کند چه چیز ) را با خدا در هر موردی شریک بدانی که خدا فراتر از این تصور است ...

گاه بتان شریک خدا قرار می گیرند

گاه انسانی را

 وَیُنْذِرَ الَّذِینَ قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً (4)

مَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ وَلاَ لِآبَائِهِمْ کَبُرَتْ کَلِمَةً تَخْرُجُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ إِن یَقُولُونَ إِلَّا کَذِباً (5) کهف

گاه ماه وستاره

گاه جن و دیو

وَجَعَلُوا لِلّهِ شُرَکَاءَ الْجِنَّ وَخَلَقَهُمْ وَخَرَقُوا لَهُ بَنِینَ وَبَنَاتٍ بِغَیْرِ عِلْمٍ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‏ عَمَّا یَصِفُونَ (100) الانعام

گاه هوای نفس

أَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنتَ تَکُونُ عَلَیْهِ وَکِیلاً (43) فرقان

علت شرک ، نشناختن خدا ...نشناختن وجود بی مثال خداوند انسان را به درجه ایی می رساند که  تقاضای دیدن می کند ... انسان را به درجه ایی می رساند  که قدرتی را در کنار قدرت بی حد خدا قرار می دهد .

این عدم نشاختن بی علمی است وَإِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ اسْتَجَارَکَ فَأَجِرْهُ حَتَّى‏ یَسْمَعَ کَلاَمَ اللّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَیَعْلَمُونَ (6) توبه... گفتیم هر علمی این شناخت را نمی دهد ... علمی که یقین ایجاد کند باعث عدم شرک می شود در غیر اینصورت علم تنها می تواند انسان را از کفر به شرک بکشاند ، علمی توحید ایجاد می کند که  از آسمانی ترین نقطه پاکی به پاکترین ضمیر انسان نازل شود  ... در غیر اینصورت  فایده ایی نخواهد داشت .

مشرکان چون متقیان می شنوند ، می بینند ولی بر گوشها وچشمهایشان مهر گناه نهاده شده که چون کوران وکران شوند

وَمِنْهُم مَن یَسْتَمِعُ إِلَیْکَ وَجَعَلْنَا عَلَى‏ قُلُوبِهِمْ أَکِنَّةً أَن یَفْقَهُوهُ وَفِی آذَانِهِمْ وَقْراً وَإِن یَرَوْا کُلَّ آیَةٍ لاَ یُؤْمِنُوا بِهَا حَتَّى‏ إِذَا جَاءُوکَ یُجَادِلُونَکَ یَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُوا إِنْ هذَا إِلَّا أَسَاطِیرُ الْأَوَّلِینَ (25)

عدم علم شرک را به دنبال دارد وکفر را ونفاق را و ... هر گناه دیگری را .

وَمِنْهُم مَن یَسْتَمِعُ إِلَیْکَ حَتَّى‏ إِذَا خَرَجُوا مِنْ عِندِکَ قَالُوا لِلَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ مَاذَا قَالَ آنِفاً أُولئِکَ الَّذِینَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَى‏ قُلُوبِهِمْ وَاتَّبَعُوا أَهْوَاءَهُمْ (16) محمد ( نفاق )

وَآمِنُوْا بِمَا أَنْزَلْتُ مُصَدِّقاً لِمَا مَعَکُمْ وَلاَ تَکُونُوا أَوَّلَ کَافِرٍ بِهِ وَلاَ تَشْتَرُوا بِآیَاتِی ثَمَناً قَلِیلاً وَإِیَّایَ فَاتَّقُونِ (41)

وَلاَ تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَکْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (42) بقره  ( کفر )

 

گفتیم  گاه هوای نفس شرک می شود یعنی نفس در کنار خدا قرار می گیرد خداوند امر بر عدم گناه کرده ...هوای نفس فرمان بر گناه می دهد ... عالم متقی بر قدرت کامله خدا ایمان دارد و کلام خدا می شنود، وعدم معصیت  توحید را به ارمغان می اورد، و انجام گناه بندگی هوای نفس را و شرک ... ویک انسان در تمام عمر بین شرک وتوحید در نوسان  است و اگر آیات شرک را با این نگاه بخوانیم که هر گناه شرکی است و نتیجه شرک همه وعده های  عذاب حقه خدا ... چقدر باید توبه کار باشیم و مصلح .

وَیَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِیعاً ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِینَ أَشْرَکُوا أَیْنَ شُرَکَاؤُکُمُ الَّذِینَ کُنتُمْ تَزْعُمُونَ 22

ثُمَّ لَمْ تَکُن فِتْنَتُهُمْ إِلَّا أَن قَالُوا وَاللّهِ رَبِّنَا مَا کُنَّا مُشْرِکِینَ23

انظُرْ کَیْفَ کَذَبُوا عَلَى‏ أَنْفُسِهِمْ وَضَلَّ عَنْهُم مَا کَانُوا یَفْتَرُونَ 24انعام

 



مرزلن ::: پنج شنبه 86/1/2::: ساعت 11:3 عصر


لیست کل یادداشت های این وبلاگ